«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Ան­մա՞հ է այն գոր­ծը, ո­րի հա­մար ես մե­ռա…»

«Ան­մա՞հ է այն գոր­ծը, ո­րի հա­մար ես մե­ռա…»
21.04.2020 | 00:36
1. Թե Կո­մի­տա­սի ծնող­ներն ու ին­քը ին­չու հա­յե­րեն չգի­տեին, հա­նը­մը «հիմ­նա­վո­րում» է՝ ո­րով­հետև «թր­քա­կան ծա­գում ու­նեին», ի­մա՝ թուր­քեր էին, այն էլ՝ «թերևս ան­գի­տա­կից»: Եվ, բնա­կա­նա­բար, ո՛չ մի խոսք այն մա­սին, որ դա­րեր ի վեր Կու­տի­նա­յի հա­յե­րին ար­գել­ված էր մայ­րե­նի լեզ­վով խո­սել:
2. Հռո­մում ե­րաժշ­տա­կան կր­թու­թյուն ստա­նա­լը մեկ­նա­բա­նու­թյան կա­րիք չու­նի:
«Որ­պես մարդ և ար­վես­տա­գետ Կո­մի­տա­սը հազ­վա­գյուտ էր: Իր ճգ­նա­վո­րա­կան կեն­ցա­ղը, վճիտ ու գե­ղե­ցիկ պար­զու­թյու­նը, ո­րով ու­սու­ցա­նում էր հա­յե­րին, հեշ­տու­թյամբ կա­րող էին ըն­դօ­րի­նա­կել այլ ազ­գայ­նա­կան­ներ: Ա­նա­տո­լիան թե՛ եր­գով և թե՛ զգաց­մուն­քով ար­տա­հայ­տե­լու նրա ե­ղա­նա­կը ար­ժա­նի էր ունկ­նդ­րու­թյան:
Կո­մի­տա­սը մի օր VI դ. «Ա­վե Մա­րիա» հա­յե­րեն եր­գեց՝ բա­ցա­ռիկ գե­ղեց­կու­թյամբ մի հատ­ված. մե­ղե­դու գե­րա­գույն հափշ­տա­կու­թյու­նը և կրո­նա­կան հու­զու­մը այն­քան թո­վե­ցին ինձ, որ հարց­րի՝ որևէ սաղ­մոս ե­րաժշ­տու­թյան վե­րա­ծե՞լ է:
-Ա­յո,-ա­սաց,-101-րդ սաղ­մո­սը:
-Կա­րո՞ղ եք եր­գել, շա՞տ հոգ­նած եք,- հարց­րի:
Վար­դա­պե­տը նս­տած էր ցածր ա­թո­ռա­կի վրա, դաշ­նա­մու­րի մոտ, դեմ­քը ճեր­մակ էր ու լե­ցուն տա­ռա­պան­քի տա­րօ­րի­նակ դրսևո­րում­նե­րով:
Սկ­սեց եր­գել, տե­ղից չշարժ­վե­լով: Երբ սկ­սեց եր­գել, զգա­ցի, որ մե­ղե­դին ոչ մի ընդ­հան­րու­թյուն չու­ներ քիչ ա­ռաջ եր­գած «Ա­վե Մա­րիա­յի» նվի­րա­կան ու խո­հա­կան գե­ղեց­կու­թյան հետ: Նա սկ­սեց որ­պես շչուն ա­նեծք՝ ըմ­բոստ ու զայ­րա­լի, ա­պա շա­րու­նա­կե­լով՝ համ­րա­բար ոտ­քի ե­լավ, ինչ­պես «Ֆաուս­տի» Մե­ֆիս­տո­ֆե­լը, և երբ ար­տա­սա­նեց վեր­ջին բա­ռե­րը՝ հա­սավ կա­տա­րյալ բարձ­րու­թյան: Հե­տո թևե­րը բարձ­րաց­նե­լով, դեմ­քը ա­սես ճեր­մակ մի բոց և աչ­քերն ա­սես սև շան­թեր, մե­ղե­դին ա­վար­տեց որ­պես ար­ձա­գան­քող ո­րո­տի թն­դյուն: Վա­խե­ցա և տա­րօ­րի­նակ զգա­ցում ու­նե­ցա: Բնազ­դա­բար կող­քիս գրա­դա­րա­կից վերց­րի Աստ­վա­ծա­շուն­չը և գտա 101-րդ սաղ­մո­սի վեր­ջին տու­նը. «Ընդ ա­ռա­ւօտս սպա­նա­նէի զա­մե­նայն մե­ղա­ւորս երկ­րի, զի սա­տա­կե­ցից ի քա­ղա­քի Տեառն զա­մե­նե­սեան որք գոր­ծեն զա­նօ­րէ­նու­թիւնս»:
Իր հո­գու ա­տե­լու­թյան և վրեժխ­նդ­րու­թյան ա­ղա­ղակն էր իմ ժո­ղովր­դի նկատ­մամբ: Խե­լա­գա­րու­թյան և տա­ռա­պան­քի այն­պի­սի մի հա­յացք ու­ներ, որ փոր­ձե­ցի բա­ցար­ձա­կա­պես հան­գիստ լի­նել, բայց նա սրտ­նե­ղած էր թվում, գի­տեր, որ մեկ­մե­կու հո­գու մեջ էինք նա­յել: Մենք մի­մյանց նա­յում էինք հայ­կա­կան ու թր­քա­կան ա­րյու­նով և հայ­կա­կան ու թր­քա­կան տա­ռա­պան­քով, որ­պես հա­րա­ճուն մի հե­ղեղ մեր միջև»:
Հա­նը­մը մի հար­ցում ի­րա­վա­ցի է՝ Կո­մի­տա­սը խո­րա­պես ազ­գայ­նա­կան էր: 1912 թ. նա­մակ­նե­րից մե­կում գրել էր. «Տա­ճի­կեն ո՛չ մի հույս մի ու­նե­նար, մի սպա­սեք. նո­րա ու­ղե­ղը քա­րե ժայ­ռից է, զար­գաց­ման ա­նըն­դու­նակ, լոկ փշր­վե­լու հա­մար պի­տա­նի և ոտ­քի տա­կը սա­լա­հա­տու­թյան հար­մար»:
Հա­նը­մը շա­րու­նա­կում է:
«1915-ին Օ­ջա­խը վե­հանձ­նա­բար իր ազ­դե­ցու­թյու­նը գոր­ծադ­րեց, որ­պես­զի ա­զատ­վի աք­սո­րից, բայց 1916-ին այդ քստմ­նե­լի ժա­մա­նակ­նե­րի ճնշ­ման տակ մտա­վոր խան­գա­րում ու­նե­ցավ: Դոկ­տոր Ադ­նա­նը Թա­լեաթ փա­շա­յին խնդ­րեց, որ նրան թույլ տա մեկ­նել Փա­րիզ բուժ­վե­լու, և այդ ար­տո­նու­թյու­նը տր­վեց»:
Ինչ­պի­սի՜ մե­ծա­հո­գու­թյուն, ինչ­պի­սի՜ վե­հանձ­նու­թյուն, ինչ­պի­սի՜ լայ­նասր­տու­թյուն:
Քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ, գրող և պատ­մա­բան Ադ­նան Ա­դը­վա­րը (1882-1955) Հա­լի­դե Է­դի­բի երկ­րորդ ա­մու­սինն էր, Մուս­տա­ֆա Քե­մա­լի մեր­ձա­վոր­նե­րից մե­կը: Մաս­նա­գի­տու­թյամբ բժիշկ էր, ե­րիտ­թուր­քե­րի թունդ ջա­տա­գով: 1918-ից հա­րել էր քե­մա­լա­կան շարժ­մա­նը, քա­նիցս ըն­տր­վել խոր­հր­դա­րա­նի պատ­գա­մա­վոր, իսկ 1920-1921 թթ. ե­ղել երկ­րի ա­ռող­ջա­պա­հու­թյան նա­խա­րար: Ա­հա այս ո­ղոր­մած է­ֆեն­դին էր, իբր, Թա­լեա­թին խնդ­րել, հրեշն էլ թույլ էր տվել:
Բայց հի­վանդ Կո­մի­տա­սը Փա­րիզ է տար­վել 1919-ին, երբ Թա­լեա­թը վա­ղուց փա­խուս­տի մեջ էր, գտն­վում էր Գեր­մա­նիա­յում, իսկ Ար­տա­կարգ ռազ­մա­կան դա­տա­րա­նը նրան հե­ռա­կա կար­գով դա­տա­պար­տել էր մահ­վան, որ­պես ռազ­մա­կան հան­ցա­գոր­ծի:
Տա­րօ­րի­նակ է. 1926 թ. Նյու Յոր­քում անգ­լե­րեն լույս տե­սած Հա­լի­դե Է­դի­բի այս զեղ­ծան­քին ա­մե­րի­կա­հայ որևէ կազ­մա­կեր­պու­թյուն կամ ան­հատ չանդ­րա­դար­ձավ: Օգտ­վե­լով լռու­թյու­նից, հա­նը­մը տա­րի­ներ շա­րու­նակ նույն բա­նե­րը կրկ­նեց բա­նա­վոր, իր դա­սա­խո­սու­թյուն­նե­րում՝ շր­ջե­լով երկ­րեեր­կիր ու դառ­նա­լով թուր­քա­կան քա­րոզ­չա­մե­քե­նա­յի պա­րագ­լու­խը: Եվ միայն 1932 թ. Ար­շակ Չո­պա­նյանն իր «Ա­նա­հի­տում» և 1943 թ. Շա­վարշ Մի­սա­քյա­նը «Հայ­կա­շէն» տա­րեգր­քում թեթևա­կի ար­ձա­գան­քե­ցին:
1914 թ. ամ­ռա­նը, երբ Կո­մի­տա­սը գտն­վում էր Փա­րի­զում՝ մաս­նակ­ցե­լով Մի­ջազ­գա­յին ե­րաժշ­տա­կան ըն­կե­րու­թյան 5-րդ հա­մա­ժո­ղո­վին (400 պատ­վի­րակ­նե­րից միակ հայն էր), Ա. Չո­պա­նյա­նին ա­սել էր. «Պո­լիս թուրք մտա­վո­րա­կան­ներ ե­ղան որ իմ կա­տա­րած գոր­ծովս շատ հե­տաք­րք­րուե­ցան և փա­փաք յայտ­նե­ցին որ նոյն աշ­խա­տան­քը կա­տա­րեմ նաև թուրք ժո­ղովր­դա­կան եր­գե­րուն հա­մար. և ի­րոք կան ա­նոնց մէջ որ գե­ղե­ցիկ են, և ե­թէ ինչ ինչ մա­սեր հա­նեմ, ո­րոշ կո­կում­ներ ը­նեմ, շատ սի­րուն բան դուրս կու­գա: Բայց չպի­տի ը­նեմ…»:
Ին­չու՞ չէր ու­զում «ը­նել», ին­չու՞ «չը­րավ», ո՞րն էր պատ­ճա­ռը:
Ո­րով­հետև երբ ի­րեն հրա­վի­րել էին Իզ­միր, 1912 թ. հուն­վա­րին Մես­րո­պյան վար­ժա­րա­նի դահ­լի­ճում դա­սա­խո­սու­թյան ժա­մա­նակ ա­սել էր. «Քա­ղա­քակր­թու­թիւ­նը տգէտ ժո­ղո­վուրդ­նե­րու մէջ քա­ղա­քա­քան­դու­թիւն է»: Եվ այս խոս­քե­րը տպագ­րել էր տե­ղա­կան մա­մու­լը:
Ո­րով­հետև մեկ տա­րի անց սուլ­թա­նի ա­րա­րո­ղա­կար­գի պե­տը ե­կել էր Կո­մի­տա­սի ու Փ. Թեր­լե­մե­զյա­նի տուն, լսել վար­դա­պե­տին ու զայ­րա­ցած, սրտ­նե­ղած ձեռ­քը խփել սե­ղա­նին և ա­սել. «Գրո՛­ղը տա­նի, ութ հա­րյուր տար­վա պե­տու­թյուն ենք և ցարդ այս­պի­սի մի ար­վես­տի և ար­վես­տա­գետ­նե­րի տա­ճար չու­նե­ցանք»:
Այ­սինքն խն­դի­րը քա­ղա­քակր­թա­կան էր, մշա­կույ­թով սե­փա­կան ինք­նու­թյու­նը հաս­տա­տե­լու մեջ էր: Կո­մի­տասն ա­նուղ­ղա­կիո­րեն, իր գոր­ծու­նեու­թյամբ ա­պա­ցու­ցում էր, որ հա­յը երգ ու­նի, թուր­քը՝ ոչ:
ԱՔ­ՍՈՐ
Կո­մի­տա­սը ձեր­բա­կալ­վեց ապ­րի­լի 11-ին, նոր տո­մա­րով՝ ապ­րի­լի 24-ին (այս աշ­խա­տան­քում այ­սու­հետ գոր­ծա­ծե­լու եմ նոր տո­մա­րը), Չանկ­րի բեր­վեց նույն ամս­վա 28-ին, 11 օր անց՝ մա­յի­սի 9-ին, ե­կավ ա­զատ­ման հրա­մա­նը, մեկ օր շր­ջեց քա­ղա­քում, մա­յի­սի 11-ին յոթ բախ­տա­կից­նե­րի հետ բռ­նեց Պոլ­սի ճամ­փան և տեղ հա­սավ մա­յի­սի 15-ին: Այ­սինքն, նրա աք­սորն ու վե­րա­դար­ձը տևե­ցին 20 օր: Քսան օր, ո­րի հա­մար վճա­րեց կյան­քի վեր­ջին 20 տա­րի­նե­րը: (Ո՜վ թվե­րի մո­գա­կան խոր­հր­դա­պաշ­տու­թյուն):
Ես ու­զում եմ նրա հետ վե­րապ­րել այդ 20 օ­րը, ի­մա­նալ պատ­ճառ­նե­րը, ո­րոնք հան­ճա­րեղ մար­դուն հասց­րին կոր­ծան­ման:
Իմ ին­չի՞ն է պետք: Ազ­գա­ճա­նա­չու­մը լա՜վ բառ է, մե՜ծ բառ է, զո­րե՜ղ բառ է, բայց ազ­գիդ էու­թյու­նը ճա­նա­չե­լու հա­մար, նախ, դու ինքդ քեզ պի­տի ճա­նա­չես, իսկ ինք­նա­ճա­նաչ­ման ա­կուն­քը ան­մա­հի Բանն ի­մա­նալն է:
1915 թ. ապ­րի­լի 24-ից հե­տո մեր լե­զուն ծնեց «վե­րապ­րած» բա­ռը: Ցե­ղաս­պանդ վե­րապ­րած­նե­րը փրկ­վել էին ֆի­զի­կա­պես, բայց բո­լո­րը մե­ռել էին բա­րո­յա­պես, և ա­մե­նաող­բա­լի մե­ռյալ վե­րապ­րա­ծը Կո­մի­տասն էր:
20 օր­վա ըն­թաց­քում նրա կող­քին կա­յին նաև այլ մե­ռյալ վե­րապ­րած­ներ, ո­րոնք թո­թա­փե­լով մահ­վան սպառ­նա­լի­քից ա­ռա­ջա­ցած սար­սա­փը, թղ­թին հանձ­նե­ցին ինչ­պես ի­րենց, այն­պես էլ Կո­մի­տա­սի տե­սածն ու զգա­ցա­ծը: Այդ մարդ­կանց հու­շագ­րում­ներն էր հար­կա­վոր ման­րազ­նին ու­սում­նա­սի­րել: Դրան­ցից յու­րա­քան­չյու­րը, նախ և ա­ռաջ, հու­շագ­րո­ղի անձ­նա­կան, սե­փա­կան վե­րապ­րումն է, իսկ Կո­մի­տա­սին վե­րա­բե­րող հատ­ված­նե­րը եր­բեմն ցն­ցե­լու չափ ազ­դու են, եր­բեմն էլ՝ անս­տույգ, ան­ճիշտ, նույն բա­նի առն­չու­թյամբ՝ տա­րի­մաստ: Բայց ինչ­պես հայտ­նի խոսքն է ա­սում. «Սա­տա­նան թաքն­ված է ման­րա­մաս­նե­րի մեջ»: Ինձ պետք էր գտ­նել այդ «ման­րուք­նե­րը»:
1914 թ. հու­լի­սի 28-ին սկս­վեց պա­տե­րազ­մը:
Օ­գոս­տո­սի 4-ին Թուր­քիան զո­րա­հա­վաք հայ­տա­րա­րեց:
Օ­գոս­տո­սի 6-ին Թուր­քիան ու Գեր­մա­նիան գաղտ­նի դաշն կն­քե­ցին:
Հոկ­տեմ­բե­րի 14-ին Թուր­քիան պաշ­տո­նա­պես մտավ պա­տե­րազ­մի մեջ:
Բա­րի­կա­դի դի­մա­հա­յաց կող­մե­րում գտն­վող հա­յու­թյու­նը հայ­տն­վեց ա­նե­լա­նե­լի ի­րա­վի­ճա­կում. մի կող­մից՝ արևե­լա­հա­յու­թյու­նը, Կով­կա­սի կա­մա­վո­րա­կան հայ­կա­կան զո­րա­ջո­կատ­նե­րը, մյուս կող­մից՝ պա­տան­դառ­ված արևմտա­հա­յու­թյու­նը:
Կո­մի­տա­սը 1914 թ. սեպ­տեմ­բե­րին գտն­վում էր Բեռ­լի­նում և ա­մեն օր օ­պե­րա գնում՝ Վագ­ներ լսե­լու: Նա չգի­տեր, որ իր «Գու­սան» և մյուս երգ­չախմ­բե­րը երկ­սե­ռից աս­տի­ճա­նա­բար վե­րած­վում են միա­սե­ռի՝ ի­գա­կա­նի, քա­նի որ ե­րի­տա­սարդ­նե­րին զի­նա­կո­չում էին:
1910-ից Կո­մի­տասն ապ­րում էր Լա­լե փո­ղո­ցի հյու­րա­նոց­նե­րից մե­կում, իսկ 1912-ից Փա­նոս Թեր­լե­մե­զյա­նի հետ վար­ձա­կա­լել էր Բան­կալ­թիի թիվ 47 հաս­ցեում գտն­վող ե­ռա­հարկ տու­նը՝ Թաք­սիմ հրա­պա­րա­կից ոչ հե­ռու, 1560 թ. հիմն­ված և Ս. Հա­կոբ հի­վան­դա­նո­ցին պատ­կա­նող Սուրբ Հա­կոբ գե­րեզ­մա­նա­տան դի­մաց:
Բան­կալ­թին (արևե­լա­հա­յե­րեն տա­ռա­դար­ձու­թյամբ՝ Պան­կալ­տի) Բե­րա քա­ղա­քա­մա­սի ոչ միայն թա­ղա­մաս-փո­ղոց էր, այլև հայ միկ­րոաշ­խարհ: Բան­կալ­թիի մա­սին պատ­կե­րա­ցում տա­լու հա­մար մեջ­բե­րեմ պատ­մա­բան, հրա­պա­րա­կա­խոս, հա­սա­րա­կա­կան գոր­ծիչ Ա­րամ Ան­տո­նյա­նի նկա­րագ­րու­թյու­նը. «Ա­մէնքս ալ ի­րի­կուն­նե­րը սո­վո­րա­բար կը հա­ւա­քուէինք Բան­կալ­թիի ազգ. գե­րեզ­մա­նա­տան ան­կիւ­նի զբօ­սա­վայ­րը, ո­րուն տէրն ալ՝ Օն­նիկ, որ ար­դէն կեան­քին մեծ մա­սը բան­տի մէջ ան­ցու­ցեր էր Հա­մի­տի օ­րով, ձեր­բա­կա­լուեր էր նա­խորդ ի­րի­կու­նը:
Իր սր­ճա­րա­նը երևա­կա­յուե­լիք ա­մէ­նէն «հայ» բանն էր Բան­կալ­թիի մէջ: Այն­տեղ կա­րե­լի էր հան­դի­պիլ ազ­գին միան­գա­մայն բո­լոր դա­սե­րուն, ո­րոնք ա­ռան­ձինն կը խմ­բուէին ըն­դար­ձակ սրա­հին կամ շուր­ջի պար­տէ­զին մէջ, ա­ռանց ի­րա­րու խառ­նուե­լու. հա­յու­թեան ճշ­մա­րիտ կղ­զեակ­ներ, ո­րոնց մէջ օ­տար­նե­րը բո­լո­րո­վին ան­նշ­մա­րե­լի կը մնա­յին:
Ան­կիւն մը՝ «Չար­շը­լը»ներ, ու­րիշ ան­կիւն մը՝ մա­մու­լի աշ­խա­տա­ւոր­ներ, ան­դին՝ դպ­րո­ցա­կան­ներ, դէ­մը՝ ու­սուց­չա­կան ճշ­մա­րիտ կա­ճառ մը, ո­րոն գլու­խը Աբ­րա­համ Հայ­րի­կեանն էր՝ Օր­թա­գիւ­ղի Հայ­րի­կեան վար­ժա­րա­նին տնօ­րէ­նը: Դաշ­նակ­ցա­կան­ներ, հն­չա­կեան­ներ, ռամ­կա­վար­ներ ի­րենց ան­կիւ­նը ու­նէին: Դուր­սէն մէ­կը միևնոյն ա­տեն պի­տի լսէր ա­մե­նա­կոշտ ու յայ­րատ խօս­քեր, հայ­հո­յու­թիւն­ներ, քա­ղա­քա­կան հար­ցե­րու շուր­ջը դար­ձող վի­ճա­բա­նու­թիւն­ներ, օ­րուան մար­դոց քն­նա­դա­տու­թիւ­նը, յա­ճախ չա­փա­զանց ա­պու­շու­թիւն և եր­բեմն ալ ա­մե­նանր­բին սրամ­տու­թիւն: Ճշ­մա­րիտ Բա­բե­լոն մը, Հա­յաս­տան մը ե­թէ կու­զէք, որ շատ հեղ Ար­շա­կա­ւա­նի մը բնոյ­թը կը ստա­նար, ո­րով­հետև կա­ռա­վա­րու­թեան կող­մէ նե­ղը դրուած ա­մէն տե­սակ մար­դիկ՝ զի­նուո­րա­կան փախս­տա­կան­նե­րու, քա­ղա­քա­կան յան­ցա­ւոր­նե­րու, աք­սո­րէ փա­խած­նե­րու ե­կուոր խում­բեր կը խառ­նուէին «տնե­ցի­նե­րու» այդ բազ­մու­թեան: Ի­րենց յայտ­նուիլն ու ա­ներևոյ­թա­նա­լը մէկ կ՛ըլ­լար, ո­րով­հետև Օն­նիկ իս­կոյն թաքս­տոց մը կը ճա­րէր ա­նոնց: Նոյ­նիսկ ոճ­րա­գործ­նե­րը գր­կա­բաց կ՛ըն­դու­նէր պայ­մա­նաւ որ թուրք ըլ­լար սպան­նած­նին: Ա­մէ­նէն վտան­գուած­նե­րը կը ղր­կէր Ղա­լա­թիա՝ քա­րա­փին մօ­տե­րը վար­ձած պան­դո­կը, ուր­կէ ա­ռա­ջին մեկ­նող շո­գե­նա­ւը զա­նոնք ար­տա­սահ­ման կը տա­նէր: Մե­ծա­գոյն մա­սը այն հն­չա­կեան­նե­րուն ո­րոնք Ս. Սա­պահ-Գիւ­լի սար­քած հս­կայ խա­չա­գո­ղու­թեան պի­տի զո­հուէին, Բան­կալ­թիի այդ սր­ճա­րա­նին մէջ կը հա­ւա­քուէին ձեր­բա­կա­լու­թե­նէն ա­ռաջ»:
Ս. Հա­կոբ գե­րեզ­մա­նա­տու­նը վա­ղուց գո­յու­թյուն չու­նի: 1931 թ. Ստամ­բու­լի քա­ղա­քա­պե­տա­րա­նը գե­րեզ­մա­նո­ցը հայ­տա­րա­րեց լքյալ գույք ու դատ բա­ցեց հա­յոց պատ­րիար­քա­րա­նի դեմ: 1934 թ. դա­տը, բնա­կա­նա­բար, շա­հեց և 15 օր ժամ­կետ տվեց, որ­պես­զի պատ­րիար­քա­րա­նը մե­ծա­թիվ շիր­մա­քա­րե­րը դուրս բե­րի, ինչն, ան­շուշտ, անհ­նար էր: Քա­ղա­քա­պե­տա­րա­նը գե­րեզ­մա­նա­տան տե­ղում կա­ռու­ցեց Թաք­սիմ Գե­զա պարկ զբո­սայ­գին, իսկ այ­սօր այս­տեղ վեր են խո­յա­նում «Դի­վան», «Հիլ­թոն», «Հա­յյաթ Ռի­ջեն­սի» շքեղ հյու­րա­նոց­նե­րը, TRT ռա­դիո­կա­յա­նը:
1939 թ. գե­րեզ­մա­նա­տան մար­մա­րյա տա­պա­նա­քա­րե­րը վա­ճառ­վե­ցին, օգ­տա­գործ­վե­ցին Գե­զի պար­կի շատր­վան­նե­րի և աս­տի­ճան­նե­րի կա­ռուց­ման հա­մար, ինչ­պես նաև Է­մի­նո­նյու հրա­պա­րա­կի շի­նա­րա­րու­թյու­նում:
2013 թ. հո­ղա­յին աշ­խա­տանք­նե­րի ժա­մա­նակ հայտ­նա­բեր­վեց 16 շիր­մա­քար:
Իսկ ի՞նչ էր ի­րե­նից ներ­կա­յաց­նում վար­դա­պե­տի ու նկար­չի վար­ձա­կա­լած տու­նը:
Ա­ռա­ջին հար­կում գտն­վում էր խո­հա­նո­ցը, Թեր­լե­մե­զյա­նի հայ­րե­նա­կից, Ա­լյուր գյու­ղից վար­պետ Կա­րա­պե­տի սե­նյա­կը, մի վա­նե­ցի, ո­րը կա­տա­րում էր դռ­նա­պա­նի, պա­հա­կի ու խո­հա­րա­րի պար­տա­կա­նու­թյուն­ներ: Եր­րորդ հար­կում Թեր­լե­մե­զյա­նը տե­ղա­վո­րել էր իր ար­վես­տա­նոց-դա­սա­րա­նը: Երկ­րորդ հար­կի եր­կու սե­նյակ­նե­րում բնակ­վում էր նկա­րիչն ու ցու­ցադ­րում իր կտավ­նե­րը: Այս նույն հար­կում էր Կո­մի­տա­սի լու­սա­վետ, փո­ղո­ցա­հա­յաց ըն­դու­նա­րան-աշ­խա­տա­նո­ցը: Այս­տեղ նա ու­ներ դաշ­նա­մուր, ֆիս­հար­մոն և բազ­մա­թիվ տե­ղա­ցի ու այ­լազ­գի այ­ցե­լու­նե­րի հա­մար հա­ճա­խա­կի եր­գում էր «Իմ չի­նա­րի յա­րը», «Էս գի­շեր, լուս­նյակ գի­շեր», «Քե­լեր, ցո­լեր», Շու­բեր­տի սե­րե­նա­դը գեր­մա­նե­րեն, Մաս­նեի ռո­ման­սը ֆրան­սե­րեն, Հեն­դե­լի «Ա­լե­լուան», Գու­նո­յի և Տ. Չու­խա­ջյա­նի «Ա­վե Մա­րիան»՛ ի­տա­լե­րեն:
Կո­մի­տա­սի սե­նյա­կի, դրա ջեր­մու­թյան նկա­րա­գի­րը լա­վա­գույնս պատ­կե­րել է բա­նա­հա­վաք Տիգ­րան Չի­թու­նին. «Մէկ ան­կիւ­նը, Փան­կալ­թիի ծա­ռու­ղիին ու հե­ռուն Վոս­փո­րի կա­պոյտ ու մա­կու­կա­զարդ կուրծ­քին ու ա­ւե­լի վե­րը՝ Չամ­լը­ճա­լի զմ­րուխտ բար­ձե­րուն նա­յող լու­սա­մու­տին ա­ռաջ՝ Վար­դա­պե­տին գրա­սե­ղանն էր դրուած, ա­մէն ար­շա­լոյ­սի կոյս շո­ղե­րուն այ­գո­րող: Քիչ աս­դին՝ մեծ ա­գե­ւոր դաշ­նա­կը՝ քէռ­թեն­քէ­լէ-սող­սո­ղի­կով նկա­րուած ծած­կո­ցով մը. գրա­սե­ղա­նին կռ­նա­կին՝ ու­րիշ սե­ղան մը կռթ­նած, դու­ռին ձախ կող­մին պա­տին տա­կը՝ մեծ գրա­դա­րան մը, ա­սոր ու գրա­սե­ղա­նին մէջ­տե­ղը խոր­շա­ւոր գրա­կալ մը, մէջ­տեղն ու աջ կող­մը կլոր սե­ղա­նի մը շուր­ջը՝ ա­թոռ­ներ ու թիկ­նա­թոռ­ներ, մեծ գոր­գի վրայ ճն­շե­լով: Պա­տե­րէն վար կա­խուած են վա­նե­ցի յայտ­նի նկա­րիչ Փա­նոս Թէր­լէ­մէ­զեա­նի տաս­նեակ մը ար­ժէ­քա­ւոր նկար­նե­րը՝ ոս­կե­զօծ շր­ջա­նակ­նե­րու մէջ պր­կուած - Ա­րա­րատն ու Էջ­միա­ծի­նը, հայ քա­հա­նան, Կո­մի­տա­սը՝ ծա­ռի տակ կը կար­դայ, Քէօ­թա­հիա­յի նկա­րը, գաղ­թա­կան­նե­րու գի­շեր մը, Սե­ւա­նայ լիճն ու վան­քը, և քա­նի մը մանր մունր գոր­ծեր:
Հեշ­տաեռն այն գե­ղա­րուես­տա­կան կեն­դա­նի գոր­ծիքն է, որ իր շուր­ջը կը հա­մախմ­բէ րո­պէա­պէս ա­մէն ներ­կայ­նե­րը, ինչ­պէս դաշ­նակ մը իր ուն­կն­դիր­նե­րը:
Մէջ­տե­ղի կլոր սե­ղա­նին շուր­ջը բո­լո­րուե­ցան քիչ­ւոր մտե­րիմ­նե­րը և Վար­դա­պետ իր ձեռ­քո­վը մէ­կիկ-մէ­կիկ լե­ցուց գա­ւաթ­նե­րը ու սրամ­տու­թիւն­նե­րու յոր­ձանք­նե­րով Ե­րուան­դի, Կա­րօի և Ար­սէ­նի ա­ռաջ դրաւ:
-Խմե­ցէք, տղերք, թէ­յը հա­շիշ է, թե՛ կը գրգ­ռէ, թէ՛ կը թմ­րեց­նէ կամ ըստ թէ­յա­ծախ­նե­րու՝ ա­մա­ռը կը զովց­նէ, ձմե­ռը կը տաքց­նէ…
Վար­դա­պետ որ իր ձայ­նին հա­մար կ՛զ­գու­շա­նար տար­բեր ըմ­պե­լի­նե­րէ՝ շատ կը սի­րէր թէ­յը: Իր սո­վո­րու­թիւնն էր, գրե­թէ ա­մէն ի­րի­կուն հեշ­տաե­ռին խօ­սուն ըն­կե­րակ­ցու­թեան մէջ քա­նի մը հան­գիստ րո­պէ ապ­րիլ՝ պա­տա­հա­կան - և ան­պա­կաս - ու մտե­րիմ այ­ցե­լու­նե­րու հետ մէկ­տեղ:
Կով­կա­սի այս հա­ճե­լի սո­վո­րու­թիւ­նը Կո­մի­տաս վար­դա­պետ կը վե­րա­կեն­դա­նաց­նէր ա­մէն ի­րիկ­ւայ մեռ­նող շո­ղե­րուն ետևէն»:
Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
  • Բան­կալ­թի փո­ղո­ցը
Դիտվել է՝ 9869

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ